Links - Abdijschool - Contact - Webmaster
De priorij Onze-Lieve-Vrouw van Bethanië

ONZE KERK

De kerk is in neoromaanse stijl, ontworpen door architect Viérin, een bekende Bruggeling, en uitgevoerd door het aannemersbedrijf Verhaeghe uit Loppem. De kerk heeft de vorm van een Latijns kruis met korte zijarmen. De afmetingen zijn een meesterstuk van evenwicht en harmonie, uitgaande van het altaar, alles berekend volgens de ‘gulden snede’ (verhouding 5/8), reeds in de oudheid bij de Kelten en later bij de Romeinen in voege.
De architect heeft zich laten inspireren door de Italiaanse basilieken, meer speciaal door St.-Laurentius-buiten-de-muren (Rome) en San Miniato (Firenze).
Het altaar
Het altaar trekt onmiddellijk de aandacht: het is door een ciborium overwelfd dat op 4 kolommen in marmer rust. Het geheel doet denken aan een tent, nl. de tent die de Ark van het Verbond bevatte. De binnenkant van het ciborium is in gedreven koper met engelen als in beweging. De architraaf is in wit marmer met gebeeldhouwde pauwen, symbolen van beschouwing en verrijzenis. Het dubbel kruis in brons, goud en met kristal ingelegd, stelt de verheerlijkte Christus voor. Het altaarblad bestaat uit één stuk zeldzaam resedagroen marmer. Aan de zijkant werd het blazoen van de families van Caloen en van Ockerhout, belangrijke weldoeners, ingemetseld.

Het tabernakel
Het tabernakel bevindt zich aan de muurzijde op het altaar van St.-Scholastica. Dit stuk waarin de eucharistische tegenwoordigheid van Onze Heer Jezus Christus bewaard wordt, is wel het kostbaarste stuk van de hele kerk. V+óór Vaticanum II stond het op het hoofdaltaar onder het ciborium. Het bestaat grotendeels uit malachiet, ivoor en bewerkt koper, kostbaar materiaal uit Shaba, het vroegere Katanga, waar onze zusters sedert 1922 werkzaam zijn en vanaf 1946 de fakkel doorgaven aan onze Congolese zusters (5 priorijen). Het gebeeldhouwde beeld van St.-Scholastica, zuster van St.-Benedictus, staat statig tegenover dat van St.-Benedictus, rechts van het altaar. Het edelsmeedwerk is te danken aan de gebroeders Devroye uit Brussel.
Het koorgestoelte
Het koorgestoelte van de gemeenschap is van zeer mooi eikenhout uit Slavonië: eenvoudig, rustig en smaakvol.
Het orgel
Het orgel is een meesterstuk van de orgelbouwers Leyser en Verschueren uit Tongeren.
De glasramen
De glasramen (eind jaren 50) komen van het atelier Martens van Sint-Andries. Bij mooi zonnig weer geven ze een prachtig speels kleurenspel in de eerder sobere kerk.